cat | cast | eng

Carles Pujol

L'atzar

Carles Pujol Cullell (Barcelona, 1947) és un dels artistes catalans precursors de la introducció de les noves tecnologies en l'obra d'art, proposant experiències en vídeo d'ençà de l'any 1975, que incorporava a les seves instal·lacions. En aquella era conceptual no deslligava els seus projectes d'una òptica pictòrica, com si la imatge multimèdia permetés una extensió de la pintura, per dur les seves reflexions sobre el geometrisme, a una realitat espacial. Del concepte espais-tela i d'una síntesi minimalista arribava a l'espai-temps i a tractar la superfície de les parets i el terra de les sales com una tridimensionalitat abstracta. Monitors de vídeo o projeccions actuaven com a proposicions no llunyanes dels pintors més reduccionistes. 

La seva trajectòria no ha fet més que aprofundir aquesta anàlisi de la geometria i l'espai, esdevenint un autor de referència per la constància del seu llenguatge projectual i alternatiu. 

La instal·lació que ara presenta a l'Espai Guinovart tanca un cicle d'una trilogia d'intervencions que promouen la desmitificació de determinats atributs clàssics de la tradició artística. Amb "Instal·lació per una tela del 72" rememorava una obra primerenca de la seva producció pictòrica sotmetent-la a un procés de construcció enregistrat, on accentuava l'autonomia de l'art enfront la materialització dels seus objectes. A “Registres" argumentava la conseqüencionalitat de l'art, defugint de la mitologia d'originalitat que envolta l'assimilació de l'artista com a geni, i a "L'atzar" (cinc dibuixos i un ordinador) tanca el cicle amb una atenció envers l'atzar i el seu infinit de variables partint d'una forma donada generada per un text de Mallarmé que admet totes les possibilitats de l'encontre fortuït amb l'espectador. Escriptura atzarosa del poeta, recomposada novament per l'atzar de l'estètica digital.

Si la pintura és una qüestió mental, a l'era de les arts electròniques no ha de tenir només versemblança i olor de trementina. 

Josep Miquel Garcia 

Agraïment a Josep Naval per la reproducció de la maqueta i a la col·laboració tècnica Know How Technologies.