Mart铆n Llavaneras
Primera composici贸 per als germans Baschet
El treball de Martín Llavaneras incideix de manera directa en l’apropiació de contextos, situacions i productes externs que porta al seu camp mitjançant la idea de limit, i que desenvolupa a mig camí entre les revisions de les teories artístiques conceptuals dels seixanta, la importància del cos com instrument artístic, l’equilibri, la perillositat i el ridicul. Uns actes poc espectaculars i senzills que comporten una alta càrrega entre el significat real i el fictici, aprofundint en lo insubstancial com meta a assolir. Una pràctica de treball portada a l’extrem, i que sota diferents registres que van des del vídeo, el text o la instal·lació, concentra la màxima intensitat en el procés de producció, establint dinàmiques simples que li permeten alterar tota relació entre l’espai i la dimensió temporal.
En treballs presentats anteriorment com en “Hangingout”, proposa una obra processual que explora la imatge mitjançant uns paisatges urbans amb variacions mínimes on aparentement no succeeix res, però on es detecta l’existència d’una figura humana camuflada i suspesa en l’aire, fent que l’escenari visual urbà canvïi radicalment de percepció. No assenyala cap mostra de moviment però si d’acció.
En el projecte que planteja per l’Espai Guinovart, fa un pas més enllà en aquest treball progressiu, mostrant com escenari altres paisatges urbans a mode d’exercici d’intrusió territorial, i fins i tot de l’apropiament d’una franja d’un temps que no li pertoca. Així doncs, “Primera composició per als germans Baschet“ proposa una revisió escultòrica mitjançant una recopilació d’estatuaria pública produïda durant la década dels 60-70 a la ciutat de Berlin, on intervé directament en escultures de caire constructivista realitzades per altres artistes, i que es presenta per l’ocasió sota un plantejament diferent que encara no s’havia donat en el seu treball: l’introducció del so.
D’aquesta manera, presenta l’intent impossible d’impactar un objecte contra una escultura i extraure, per una banda, una aproximació maldestre dels actes performàntics i teories artístiques referents als happenings de Kaprow, i de les estructures sonores dels germans Baschet, i per una altra banda el fet d’alterar per uns instants -mitjançant aquesta acció- el significat de l’escultura, i generar així un punt d’inflexió paral·lel al seu context artístic, històric i polític quaranta anys després de la seva construcció.
“Primera composició per als germans Baschet“ comporta per tant un treball expandit que inicia amb projectes com “Excursiones de caza”, “Encuentro en Transnistria”, i “Encuentro entre un zorro y un conejo”, en que la noció de documentació i d’estructura, contribueix a poder treballar des de la història de l’art, l’acció i el paisatge. Una recerca constant que pren el procés creatiu com eina per convertir allò aparentement trivial en rellevant.
Comissari
Jordi Antas