El paisatge intervingut
Josep Guinovart.
Centro de Arte y Naturaleza de la Fundaci贸n Beulas (Huesca)
“ El paisaje intervenido “ pretén reflectir la relació de Guinovart amb la natura. L'artista català reflecteix en les seves obres aquella naturalesa que l'ésser humà ha transformat per viure i trobar el seu sosteniment. No és aquell paisatge d'altes muntanyes, misteriós i inaccessible que interessava a partir del segle XVIII, especialment als romàntics. Guinovart té una preocupació més social. Així apareix l'alba, la fertilitat, la primavera, el blat i les roselles, amb símbols com les closques d'ou, l'ou d'on surt la vida; exemple del que s'ha dit es pot apreciar en Retaule del blanc naixent, on el blanc i les closques poden al·ludir al naixement del dia, de la primavera i de la vida.
En diversos espais del laberint expositiu podem veure la terra, el rastell que la treballa, les pedres, el fang mullat amb simbologies suggerents. També podem veure la recol·lecció del blat i l'ordi, l'era de la batuda, la palla i els grans de cereal, els rostolls cremats, les abelles, la ceràmica, tot un món que Guinovart va viure de nen en estar en temps de la guerra civil a la localitat lleidatana d'Agramunt.
Si ens hi fixem, hi ha una obra, Sense títol IX, resolta a manera d'una fornícula, semicircular a la part alta, en què veiem en el centre un gra de blat gran d'on surten, a manera de raigs de llum, línies de grans reals. Potser Guinovart hi ha volgut transmetre un significat simbòlic de sacralitat al blat, a l'aliment tan durament treballat. El pa nostre de cada dia. Però són també preocupacions plàstiques de l'artista, la sequera, La bassa seca, el desert, Àrid partit, La rosa del desert. En el mateix sentit podem veure seva preocupació pel mar, amb els seus blaus aconseguits com ningú. La lluna pescadora, Plat i es Peix, on la pesca és vista també com a aliment.
La exposició va tenir molt èxit i es va complementar amb tallers per els mes petits sobre l´obra de Josep Guinovart.