El primer hum脿 va ser un artista
Josep Guinovart
L’antropòleg Alexander Alland (1977) definia l’art com un conjunt integrat pel joc, la forma, l’estètica i la transformació. Fonamentalment centrava la seva atenció en els elements de transformació-representació que emergeixen amb una estètica assolida (Harris, 581, 1981). En aquest sentit, l’obra de Guinovart està trufada d’elements que pertanyen a aquesta manera d’entendre l’art com a manifestació primitiva de pulsió primigènia.
El propi artista expressava en una entrevista realitzada amb motiu de l’exposició Guinovart. Obres del 1948 al 2002 que art i ésser humà són la mateixa cosa en comunió amb l’espai espiritual i l’espai físic: L’art és l’home, i aquí hi ha un gran dubte, un gran interrogant (…). Amb tota passió, Mondrian manifestava que l’art no seria necessari quan l’ésser humà entrés en la racionalitat, abandonant la naturalesa (…). L’art és l’home, no és possible entendre l’espai espiritual sense l’espai físic. Els components de la vida humana es representen a partir de la materialitat, el pensament i l’ensomni.
Aquesta visió de l’homo sapiens com a animal artístic i animal de la cerca està present amb una autenticitat plàstica i numinosa, des d’un cabal imaginatiu que permet anar de la imatge quotidiana a l’abstracció i d’aquí a la creació única i l’espai místic. Aquesta idea està molt present en obres com a L’ull del Blat, Constel.lació de Cendra i Caps, Amor i Cendra, entre unes altres que integren la mostra. El joc de l’ambigu虉itat, de la contradicció, la creació del pensament des del zero iniciàtic eleva cada obra a una dimensió gairebé sagrada o litúrgica. En la selecció d’obra trobem tres motius centrals: el quotidià i l’espiritual com a font de coneixement, l’apel·lació a les deïtats i a l’univers creador i la construcció- deconstrucció constant d’ésser humà.
El títol d’aquesta proposta està inspirat en el cèlebre article de Barnett Newman El primer home va ser un artista (publicat originalment com The first man was an artist, a The tiger’s eye, n. 1, 1947), on es manifesta aquesta idea de recuperació del gest poètic inicial que va empènyer a l’ésser humà a buscar més enllà del present fins al confín de l’univers i els estels per trobar-se a si mateix; aquest primer gest, sens dubte, va anar el d’un artista. Guinovart ho recupera en cada creació, cada motiu artístic és una voluntat de recuperació d’aquest primer gest humà, de trencar-ho i tornar a repensar la naturalesa humana, la qual cosa ens condueix al plantejament del principi: el primer humà va ser un artista.
Harris, M. (2009). Introducció a la Antropología. Madrid, España: Alianza
Editorial.
Maria Cleofé Campuzano
Comissària