cat | cast | eng

Descarrega't el   PDF

À table

Josep Guinovart.

Tota la trajectòria artística de Guinovart mostra una relació estreta amb els aliments, i especialment, en el terreny de la pintura en què s’aprecia una tendència molt marcada cap a l’ús d’iconografia alimentària (sardines, blat, ous, etc.). El menjar és un dels temes o aspectes recurrents en l’obra d’aquest artista i, tanmateix, és un tema del qual historiadors, crítics o comissaris han tractat poc.

L’exposició reuneix algunes de les peces més representatives d’aquesta relació singular a través d’un recorregut per les diferents disciplines amb les quals l’artista va tenir més contacte —com la pintura, l’escultura o el dibuix—, però també amb un material que té un suport inusual, com ara plats, paelles, copes… A això s’hi afegeix el valor del lloc expositiu, ja que la Fundació Espai Guinovart es troba on antany hi hagué el mercat d’Agramunt. Per aquest motiu, es podran consultar alguns documents clau de l’antic recinte, que a la dècada dels noranta es convertí en el centre cultural que és avui.

En aquestes obres veiem com l’artista transforma els aliments i els fa actuar com a símbols subjectes a un context i a un territori. D’aquesta manera, l’element culinari apareix com a representació, i és aquí on els diferents ingredients o objectes culinaris es resignifiquen. A través del menjar es dona un significat que, sense ser l’aliment en si, s’hi representa; és el cas de l’analogia que Guinovart estableix entre l’ou i la vida. Així, en les múltiples peces en què l’artista fa servir els aliments, veiem com, a través d’ells, es dona un espai per a la interpretació, el joc i la reflexió al voltant d’aspectes capitals de la vida humana.

La mostra va acompanyada d’una publicació en la qual han col·laborat diferents agents relacionats directament o subtilment amb l’art i el menjar, com el catedràtic d’estètica Gerard Vilar (UAB), el també professor i crític d’art Joan Maria Minguet (UAB) o el creador del food design Martí Guixé. També en formen part veus emergents, com la de l’il·lustrador Santiago Gómez, la doctoranda i membre d’El Bullilab Yaiza Bocos o la guia culinària Blanca Alumbreros. La publicació —disponible al web de la Fundació Guinovart— assaja i crea nous llocs de contacte amb l’obra de l’artista, i hi conversa.

El menjar i els seus utensilis tenen cabuda en una exposició en què les interpretacions adquireixen més importància que mai, així com les diferents capes que constitueixen el relat de cada peça i que ofereixen un lloc privilegiat per mirar des de la visió culinària.


Bàrbara Bayarri i Anaïs Muñoz, comissàries de l’exposició